torsdag 12 november 2009

Svenskar propagerar för en enad afrikansk stat?

Jag stör mej, here goes!

Hur ofta ser man folk på stan i (oftast) svarta kläder med tre ränder i rött, gult och grönt lite överallt på kläderna? Typ såhär? Ni vet vilken sorts kläder jag menar.

Visst ser de tufft ut? Jag nekar inte till att de är en snygg färgkombination.. MEN!
Har du hört talas om Pan-Afrika och Pan-Afrikanism? Om du inte har det ska jag dra det för dej:
Pan-afrikanismen är en sociopolitisk världsåskådning många svarta delar, drömmen om en enad svart stat i Afrika där alla svarta kan leva enat utan rasism och förtryck. Officiellt skapades Pan-Afrikanismen år 1900 när den första panafrikanska konferensen hölls i London. Där diskuterade man Afrikas framtid och frigörelse från sina respektive kolonial makter.

Pan-Afrikanismen har, precis som andra hobbygrupper, en vapensköld eller liknande. Just Pan-Afrikanismen har en ganska intressant sådan. Den innehåller fyra färger: Svart som representerar den gemensamma hudfärgen, rött för allt det spillda afrikanska blodet grönt det afrikanska naturen och till sist gult för alla Afrikas naturtillgångar. En slump att de matchar färgerna ovan? Skulle inte tro det.

Pan-Afrikanismen har uttryckts både kulturellt, litterärt och musikaliskt, då framför allt inom musikgenren reggae. Reggaen skapades på Jamaica och blev väldigt stor där, sedan immigrerade många jamaikaner till England och startade nya reggaeband där. Reggaen blev större och större tills den till slut var känd världen över, hela tiden med budskapet om ett enat Afrika insmuget. Det är absolut inget fel med det, musik utan mening och tanke är ful och dålig. MEN..

...det som stör mej är det faktum att så fort en musikstil blir "inne" eller "hipp" drar den till sig folk som är för puckade för att tänka själva. Folk som lyssnar på musiken och ibland till och med ändrar hela sin livsstil utan att ens ägna en tanke åt vad det är dom gör. Speciellt som flera av dehär människorna, till störst del "barn"(Dom skulle döda mej om dom visste att jag kallade dom det) mellan 12 och 17, är smygrasister som springer omkring och tror dom är tuffa som mobbar svarta i Sveriges förorter. En idiotisk paradox full av paradoxala idioter? Rasister som propagerar för att afrikaner ska få leva utan rasism? Lite udda tycker jag allt.

Där har vi det jag stör mej på.. Folk som är för dumma för att tänka själva. Folk som är för dumma för att veta vad dom gör. Folk som är för dumma för att kunna stå för sina egna åsikter. Jag säger inte att man alltid ska kolla upp allt men för guds skull, försök tänka själv ibland istället för att lita på att andra ska göra det åt dej. Ja de finns stolpskott lite här och var, men va inte ett bara för att du ska slippa tänka för det, om något, gör dej till en dålig människa och sådana stör mej duktigt, så då kommer du hamna här förr eller senare.

3 kommentarer:

  1. Betyder det att du stör dig på mig?

    /Galean

    SvaraRadera
  2. Nej inte direkt, jag har inga såna jeans. Fast jag skulle kunna ha, å andra sidan så skulle jag inte vara nån dum rasist som inte fattade, jag är (förhoppningsvis) väldigt långt från att vara det. Sen tycker jag inte att det betyder att man står pan-afrikanism bara för att man har såna byxor, får jag chansen lovar jag att man kan hitta såna symboler på i princip alla som dom antagligen inte har en aning om eller står för.

    SvaraRadera